ورود به حساب کاربری
افغانستان

 

در مورد افغانستان بیشتر بدانید

شاید اسم این کشور با جنگ و عملیات انتحاری و طالبان گره خورده باشد ولی مثل هر کشورری زیبایی های خودش را دارد، مردمانی مهربان و مهمان نواز با آداب و رسوم خاص و زبان مشترک با ما ایرانیان و از همه مهمتر جاذبه های گردشگری منحصر بفرد.

کلی تصورات منفی نسبت به این کشور وجود دارد و اولین چیزی که به خاطر می آید جنگ است ولی بیاییم صادق باشیم، درباره ی کشور خودمان ایران هم چندان تبلیغات خوبی در رسانه های غربی به گوش نمی رسد ولی تا سفر نکنیم فارق از تبلیغات منفی رسانه ها واقعا نمیتوانیم آن کشور را بشناسیم.

مگر ماهیت یک مسافر یا گردشگر کشف جاهای جدید، آشنا شدن با فرهنگ های متفاوت نیست؟

افغانستان روزی تفرجگاه گردشگران خارجی بوده است، فراموش نکنیم که در مسیر جاده ی ابریشم قرار داشته که نه تنها باعث پیشرفت این کشور بوده است بلکه باعث ترکیب فرهنگی در این کشور هم شده، ادغام فرهنگی یکی از زیبا ترین هنر های انسان است، شاید با دیدن مجسمه های بودا در این کشور تعجب کنید ولی بخاطر داشته باشید چه ادغام فرهنگی حاصل از جنگ یا تجارت یا صرفا تبادل فرهنگی باشد باز هم زیبا است.

فرهنگ مردم افغانستان:

  • نوروز:

مثل هر فارسی زبان دیگری نوروز فرهنگ غالب و بزرگترین جشن فارسی زبانان و کشورهایی که قبلا جز خاک ایران بوده اند است که از دیگر جشن هایی از این دست میتوان به چهارشنبه سوری و سیزده بدر هم اشاره کرد.

  • جشن گل سرخ:

جشنی است که معمولا در 40 روز اول سال در مزار شریف برگزار می شود و با روییدن گل های سرخ آغاز می شود و معمولا همزمان با مراسم جهنده علی یا پرچم علی برگزار می شود.

  • جشن استقلال:

در 28 مرداد برگزار می شود و سالروزیست برای جشن گرفتن استقلال این کشور از بریتانیا.

  • جشن دهقان:

در این جشن که دهقانان از شهرستان ها به شهر می آیند تا محصولات خود را به نمایش بگذارند، اصطلاحا جشن دهقان می گویند، این جشن بسیار حائز اهمیت بوده زیرا حتی مقامات دولتی هم در آن شرکت می کنند.

  • سمنک:

جشنی است برای خانم ها که با نوروز همراه است، در این جشن خانم ها با پختن سمنو به استقبال نوروز می روند.

  • ورزش:

از ورزش های معروف این کشور می توان به بز کشی اشاره کرد:

بزکشی بازی گروهی است که در آن لاشه بزی که تازه صبح شده را سوار کاران باید به دور دایره ی مشخص شده ایی قرار دهند بدین صورت برنده ی بازی مشخص می شود.

  • کریکت:

این ورزش انگلیسی که در افغانستان هم انجام می شود، بعد از اشغال شدن این کشور بدست بریتانیایی ها وارد افغانستان شد که اخیراً هم افغانی ها توانسته اند دستاورد هایی در این ورزش به دست بیاورند.

 

جاذبه های گردشگری:

  • مجسمه های بودا:

در قرن ششم حکاکی شده و دو مجسمه ی بودا ب یکی 38 متر و دیگری 55 متر از مجسمه های دره ی بامیان است.

  • موزه ی کابل: 

در گذشته یکی از بزرگترین موزه های دنیا بود، آثاری از دوره ی برونز و مجموعه ی باشکوهی از بودا که از  سرتاسر آسیا جمع آوری شده بود در آنجا نگهداری می شد. در سال 1919 افتتاح شد و با جنگ داخلی این گنجینه ی ارزشمند رو به افول رفت.

  • منار جام:

در ولایت غور قرار دارد و از معماری اسلامی بهره برده است.

جالب است که بدانید بعد از قطب منار در هند بزرگترین منار خشتی جهان است و در سازمان جهانی یونسکو هم ثبت شده است.

  • مسجد جامع هرات:

کهن ترین مسجد در هرات است و گفته شده به دوره ی تمیموریان برمی گردد.

  • آرامگاه خواجه عبدالله انصاری:

این ارامگاه که با نام گازرگاه هم شناخته می شود محل دفن یکی از شاعران صوفی خواجه عبدالله انصاری است.

  • ارگ هرات:

بنایی است بجامانده از دوره ی اسکندر مقدونی، پس از حمله اسکندر به اردکانه و سکنی گزیدن وی در این قلعه و نامیدن اسم اسکندریه آریانا به این منطقه، سلطه ی خود بر این منطقه را آغاز کرد تا از شورش احتمالی مردم محلی جلوگیری کرده باشد.

فراز و نشیب های زیادی در طول تاریخ این بنا داشته است و در پادشاهی های متفاوت ترمیم و یا تخریب شد ولی هنوز پابرجاست. 

 

 

 

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید