ورود به حساب کاربری
ویزا لیبل یا ویزا الکترونیکی و شرایط استفاده از آن

کسانی که سفر به کشورهای مختلف را به دلیل تفریح یا هر موضوع دیگری تجربه کرده باشند، به احتمال زیاد با واژه‌هایی مانند ویزا لیبل یا ویزا الکترونیکی آشنایی دارند. این دو نوع ویزا از لحاظ عملکرد و همچنین از لحاظ شرایط قانونی با یکدیگر تفاوت خاصی ندارند و تنها نحوه استفاده از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. ویزا به عنوان مجوز ورود و مجوز اقامت یک فرد به یک کشور دیگر شناخته می‌شود و اعتبار آن اهمیت ویژه‌ای در بالا بردن کیفیت سفرها دارد.

تفاوت در اسم این دو نوع ویزا لیبل و ویزا الکترونیکی باعث ایجاد ابهام برای بسیاری از کاربران شده است و به همین دلیل در این مقاله تصمیم داریم که هر دو نوع ویزا را معرفی کنیم و نشان دهیم که شرایط استفاده از آن‌ها به چه صورت است.

ویزا لیبل چیست؟

ویزا لیبل (Label Visa) سنتی‌ترین و احتمالا شناخته‌شده‌ترین نوع ویزا برای مردم است که از دیرباز تا کنون با آن سر و کار دارند. این نوع ویزاها به شکل یک برچسب نازک کاغذی روی صفحات داخلی پاسپورت چسبانده می‌شود و در آن اطلاعات مختلفی ذکر شده است. ویزاهای لیبلی به دلیل آشنایی همه کشورهای دنیا و همه اقشار مختلف جامعه به عنوان یک ویزای محبوب شناخته می‌شود.

 در مورد ویزا لیبل نگرانی‌هایی هم وجود دارد که بیشتر مربوط به نحوه نگهداری از ویزا و رفتار فرد نسبت به آن است. در این ویزاها اطلاعات به صورت فیزیکی و چاپی ذکر شده‌اند که فرد با کمک ابزارهای بصری و برخی از دستگاه‌های خاص می‌تواند اطلاعات آن را دریافت کند. ایمنی ویزاهای لیبلی شامل استفاده از بارکد و همچنین هولوگرام است که در چند سال اخیر تکنولوژی آن‌ها پیشرفت کرده و احتمال جعل ویزا به شدت کاهش یافته است. پاره شدن ویزا و کنده شدن آن یکی از بزرگ‌ترین موارد نگران کننده در رابطه با این ویزاهاست.

ویزا الکترونیکی چیست؟

ویزا الکترونیکی یا ای ویزا (e-Visa) نسل جدید و پیشرفته از ویزاهای مسافرتی هستند که نیازی به استفاده فیزیکی از آن‌ها وجود ندارد و بیشتر شامل رد و بدل شدن اطلاعات الکترونیکی است. نحوه استفاده از ویزاهای الکترونیکی و همچنین نحوه صدور آن‌ها به کشور صادر کننده ویزا بستگی دارد و ممکن است کاملا با ویزا لیبل متفاوت باشد. 

فرض کنید که شما از یک کشور درخواست ویزا می‌کنید و تمامی مدارک لازم را برای گرفتن ویزا تحویل می‌دهید. از این مرحله به بعد نیازی به حضور فیزیکی یا استفاده فیزیکی از ویزا نیست و به شما یک ویزا الکترونیکی داده می‌شود. ویزای الکترونیکی شامل یک ایمیل است که به فرد داده می‌شود، در حالی که تمامی اطلاعات او از طریق سیستم‌های الکترونیکی به کشور میزبان داده می‌شود و آن‌ها از طریق وارد کردن رمز و کد پیگیری می‌توانند و تمامی مشخصات را به دست بیاورند.

خوشبختانه کشورهای زیادی در دنیا این گزینه استفاده می کنند که می‌توان به ویزای الکترونیکی جمهوری آذربایجان، ویزای الکترونیکی سنگاپور، ویزای الکترونیکی هند و حتی ویزای الکترونیکی ایران اشاره کرد.

شرایط استفاده از این گزینه‌ها

استفاده از هر یک از دو نوع ویزای لیبلی و الکترونیکی بستگی به کشور‌های مبدا و مقصد مسافر دارد. بنابراین مسافران در انتخاب بین این دو نوع ویزا مختار نیستند و کاربرد هریک از آن‌ها منوط به مقررات، شرایط، قوانین و قراردادهایی است که بین کشورهای مبدا و مقصد وجود دارد. با این حال تفاوت‌های ویزای لیبلی و الکترونیکی به شرح زیر است:

  •      ویزاهای لیبل سنتی‌تر هستند و هنوز هم از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.
  •      احتمال پارگی یا صدمه دیدن فیزیکی ویزاهای لیبلی بسیار زیاد است.
  •      ویزاهای الکترونیکی از سطح امنیت بالاتری برخوردارند و احتمال جعل آن‌ها صفر است.
  •      از لحاظ سهولت در استفاده و ایمنی، ویزای الکترونیکی به مراتب سطح بالاتری نسبت به ویزاهای لیبلی دارند.

با وجود این که استفاده از ای ویزا در بسیاری از کشورهای دنیا رواج دارد،  هنوز هم نمی‌توان از محبوبیت لیبلی چشم‌پوشی کرد و امکان استفاده از آن‌ها برای سالیان طولانی مدت وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با هر کدام از این گزینه‌ها و نحوه صدور آن‌ها، می‌توانید به سایت ویزاجت مراجعه کنید.

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید