ورود به حساب کاربری
همه چیز درباره برج العرب

 عموماً هرچند وقت یکبار شاهد ساخت یک سازه با معماری شگفت‌انگیز در شهر دبی هستیم. از برج خلیفه تا جزایر مصنوعی مانند بلو واترز، هتل‌های شگفت‌انگیز و دیگر سازه‌های معماری جذابی که در دبی ساخته شده‌اند یکی از این سازه‌های فوق‌العاده هتل برج العرب است. با ما در این صفحه همراه باشید تا این هتل را از تمام جنبه‌ها بررسی کنیم.

برج العرب کی و چگونه ساخته شد؟ 

 در آگوست 1993 شیخ محمد بن راشد آل مکتوم و دولت دبی، تصمیم گرفتند دست به ساخت هتلی بزنند که هم نماد دبی شود و هم اولین هتل 7 ستاره امارات باشد. این‌گونه بود که استارت ساخت آن در سال 1994 زده شد و طی 5 سال نهایتاً در سال 1999 افتتاح گردید. برای ساخت این هتل با ارتفاع 321 متر، یک جزیره مصنوعی به فاصله 280 متری از ساحل جمیرا ساخته شده است

طراحی و معماری برج العرب چگونه است؟ 

 معماری بیرونی برج العرب به شکل عدد 8 است که روی رأس آن یک دکل متصل شده است. در هر طبقه از فضای هتل، یک فضای خالی یا artiume وجود دارد که جلوی آن برآمدگی شیری‌رنگی قرار داده شده تا در طول روز و شب نور رسانی ملایم به داخل فضا انجام شود.

 هرچند معماری بیرونی این هتل غربی است؛ اما دیزاین درون آن ترکیبی از فضای شرقی و غربی است. همچنین روی ساختمان این هتل یک فرودگاه هلیکوپتر مجهز قرار داده شده است. در سال 2005 بود که راجر فدرر و آندره آغاسی روی این فرودگاه یک بازی تنیس نمادین انجام دادند.

این ابرپروژه چه از ابتدا که تیم مهندسی آن را یک شرکت با میانگین سنی زیر 32 سال برعهده داشت و چه در مراحل اجرا با چالش‌های زیادی روبرو بوده است که بررسی آنها خالی‌ازلطف نیست.

چالش‌های پیشروی ساخت برج العرب کدام بود؟

 شاید ساخت هتل برج العرب یکی از بهترین مثال‌ها برای بررسی چالش‌هایی که پیشروی مهندسان و شرکت‌های ساخت‌وساز قرار دارد باشد. در ساخت این هتل چالش‌های زیادی وجود داشته است که هرکدام درس‌ها و نکات جالبی برای ما دارد.

معماری آن باید یونیک باشد 

 اولین چالشی که تیم مهندسی تیم رایت با آن روبرو شد، این موضوع بود که آنها باید معماری این سازه را به‌گونه‌ای طراحی می‌کردند که خواسته هلدینگ جمیرا برآورده می‌شد. خواسته این بود که دنبال ساخت سازه‌ای بودند که سمبلی برای دبی باشد. درست مثل ساعت بیگ بن که سمبل لندن است.

 پس باید معماری‌ای در نظر گرفته می‌شد که ارتباط معنایی با دبی و فرهنگ امارات داشته باشد. هرچند عده‌ای معتقدند که معماری این سازه مشابه واسکودوگاما در لیسبون است، اما وجود عناصری ویژه و یونیک در این معماری باعث شده که معماری آن را متمایز از این برج در نظر گیرند.

 برج العرب به شکل بادبان یک کشتی طراحی شده است که به شغل اجدادی و پیشین اهالی دبی کنونی یعنی ماهیگیری اشاره دارد.

برای ساخت این هتل به جزیره مصنوعی نیاز بود 

 زمینی که برج العرب باید روی آن ساخته می‌شد، باید بسیار محکم و استوار می‌بود که البته این شرایط تنها با ساخت یک جزیره مصنوعی ممکن می‌شد. ساخت یک جزیره مصنوعی در ابتدا با بتن‌ریزی و قراردادن سنگ‌های عظیم در بستر دریا آغاز شد؛ اما رفته‌رفته چالش‌های جدی‌ای در این پروسه به وجود آمد.

 چالش اصلی، برخورد امواج پرانرژی دریا به پایه‌های بتنی که قرار بود پایه هتل باشد بود. برای اینکه انرژی این امواج مهار شود، یک ساختار مشبک از بتن طراحی شد که هم به زیبایی پایه‌ها می‌افزود و هم باعث مهارشدن انرژی امواج می‌شد.

شرایط آب‌وهوایی؛ مانعی برای ساخت 

 چالش بعدی وقتی به وجود آمد که اسکلت فلزی سازه در حال ساخت بود. افزایش دما در طول روز باعث می‌شود که اجسام فلزی دچار انبساط شوند. این موضوع در هنگام ساخت اسکلت فلزی برج العرب برای مهندسان دردسرساز شد.

 برای اینکه مشکل انبساط اسکلت فلزی و جداشدن نقاط اتصال از یکدیگر حل شود، مهندسان تلاش کردند که اتصال‌هایی متحرک بسازند تا ساختار اسکلت فلزی به هم نخورد. این موضوع درنهایت باعث شد امکان ساخت ساختاری یکپارچه و استوار به وجود آید.

ارتفاع برج العرب چقدر است؟ 

 ارتفاع برج العرب دقیقاً برابر با 321 متر است و در میان مرتفع‌ترین هتل‌های جهان، در جایگاه هفتم قرار دارد. البته ناگفته نماند که 6 عدد از این مرتفع‌ترین هتل‌های جهان در امارات قرار دارند. همچنین بلندترین لابی درمان هتل‌های دنیا متعلق به این هتل است که در ارتفاع 180 متری واقع شده است.

تیم طراحی برج العرب 

 طراحی برج العرب برعهده شرکت مشاورین Atkins با رهبری تام رایت بوده است که بعد با همراهی ریک گریگوری که مدیریت ساخت‌وساز آن را برعهده داشت ادامه یافت. جالب است بدانید تام رایت یک مهندس کانادایی است که وقتی مسئولیت این پروژه را برعهده گرفت تنها 34 سال سن داشت.

سوییت‌ها و معماری داخلی برج العرب چگونه است؟ 

 شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید در طراحی تمام دیوارهای داخلی این هتل از طلا استفاده شده است. با اینکه ارتفاع این هتل بسیار زیاد است، اما درکل 28 طبقه دوگانه با 202 سوئیت دوبلکس دارد. سوئیت‌ها نیز همگی هم اندازه نیستند و کوچک‌ترین آنها 169 مترمربع و بزرگ‌ترینشان 780 مترمربع مساحت دارند.

 وجود ستون‌های سفید توسکانی و راه‌پله‌های مارپیچ مرمر نمایی ویژه به فضای داخلی این هتل بخشیده است. کف و دیوار سرویس‌های بهداشتی برج العرب از موزاییک‌های عربی پوشیده شده و این ترکیب کنار هم به آن جلوه‌ای شرقی غربی داده است.

درباره رستوران‌ها و امکانات رفاهی آن چه می‌دانید؟ 

 اقامت در یک هتل 7 ستاره، به معنای مواجهه با خاص‌ترین و استانداردترین امکانات روز دنیا است. هتل العرب نیز به‌خاطر وجود همین امکانات و خدمات ویژه‌اش توانسته 7 ستاره به خود اختصاص دهد. رستوران‌های المنت‌ها و المهرا از مهم‌ترین این امکانات، هستند.

رستوران المنت‌ها 

 در ارتفاع 200 متری از خلیج‌فارس، درون هتل برج العرب رستوران المنت‌ها در حال ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین غذاها و نوشیدنی‌های دنیا است. برای رسیدن به این رستوران، کافی است سوار آسانسور شیشه‌ای برج العرب شوید و از دیدن منظره پیشروی خود لذت ببرید.

رستوران المهرا 

 نام رستوران المهرا در میان 10 رستوران برتر جهان قرار دارد. برخلاف رستوران المنت‌ها، برای دسترسی به رستوران المهرا باید از یک زیردریایی استفاده کنید. آکواریوم عظیم 990 هزارلیتری که در این رستوران قرار دارد باعث شده که حس کنید در حال سرو غذا زیر دریا و در کنار موجودات دریایی هستید.

 هزینه یک شب اقامت در برج العرب

 ازآنجاکه برج العرب در میان 10 هتل گران‌قیمت دنیا قرار دارد قطعاً هزینه یک شب اقامت در آن بالا خواهد بود. اقامت در کوچک‌ترین سوئیت آن از شبی هزار دلار شروع می‌شود و تا 24 هزار دلار که سوئیت های سلطنتی هستند افزایش میابد. در رستوران های این هتل هر وعده‌غذایی را کمتر از 400 تا 500 دلار نمی‌توانید پیدا کنید.

راه‌های دسترسی به هتل برج العرب کدام‌اند؟

 هتل برج العرب در جزیره مصنوعی العرب دقیقاً در 50 کیلومتری غربی ساحل جمیرا قرار دارد. این هتل در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دبی قرار داشته و از نزدیک‌ترین مراکز تفریحی دبی به بندرهای جنوبی ایران محسوب می‌شود.

برای دسترسی به این هتل باید ابتدا به جاده ساحلی جمیرا دسترسی پیدا کنید و سپس از آنجا به سمت جزیره‌ای که این هتل در آن قرار دارد بروید. برای این کار می‌توانید از خطوط تاکسی موجود در دبی استفاده کرده و در ایستگاه RTA بانک تاکسی دبی وارد جاده ساحلی جمیرا شوید.

 همچنین اگر قصد دارید با وسیله نقلیه خود به این هتل بروید، بهترین راه این است که از خیابان شیخ زاید وارد خیابان التنهای شده و مستقیم به سمت جاده ساحلی جمیرا بروید. از هرجای جاده ساحلی جمیرا که وارد شوید راهی برای رسیدن به هتل برج العرب وجود دارد.

 حرف آخر

 در این صفحه سعی کردیم تمام اطلاعات ضروری و نکات جالبی که درباره هتل برج العرب لازم است بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. اطلاعاتی که با دانستن آنها بهتر می‌توانید برای سفر به دبی و بازدید از این هتل برنامه‌ریزی کنید.

 آنچه که درباره این هتل مهم است ویژگی‌های بی‌نظیر و امکانات بسیار لوکسی است که در اختیار مسافران قرار می‌دهد که البته رسیدن به این سطح از یونیک‌بودن همراه با چالش‌هایی بوده که سعی کردیم تعدادی از مهم‌ترین آنها را توضیح دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد.

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید