ورود به حساب کاربری
بررسی تاریخچه امارات متحده عربی؛پیدایش، توسعه و شکوفایی

امارات متحده عربی، کشوری است در منطقه خاورمیانه که همسایه آبی ایران محسوب می‌شود. این کشور با داشتن شهری خارق‌العاده به نام دبی توانسته شهرتی جهانی پیدا کند و به دلیل همین شهرت هر ساله گردشگران و تاجرهای زیادی از سراسر دنیا به این کشور سفر می‌کنند. اما تاریخچه امارات چیست و دقیقاً از چه زمانی این کشور رونق گرفته است؟ آیا امارات دارای تمدنی باستانی هم بوده یا کشوری تازه‌استقلال‌یافته است؟ تا پایان صفحه با ما باشید تا هر آنچه راجع‌به امارات متحده عربی و تاریخچه آن لازم است بدانید را برای شما بازگو کنیم.

 امارات از کی امارات شد؟

اولین سؤالی که درباره تاریخچه امارات متحده عربی به ذهن می‌رسد این است که این کشور از چه زمانی به شکل امروزی وجود داشته و دقیقاً از چه زمانی در دنیا نام امارات متحده عربی شکل گرفت؟ سرزمینی که امروزه با نام امارات متحده عربی شناخته می‌شود، در طول تاریخ جزو تمدن‌ها و امپراطوری‌های گوناگون بوده است.

هرچند قدمت حضور انسان در این منطقه به چیزی حدود 124000 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد، اما آنچه به‌عنوان کشور امارات شناخته می‌شود یک پدیده نوظهور است. اگر به دوران باستان بازگردیم، این کشور جزو خاک ساسانیان، امویان عباسیان و برای مدتی کوتاه عثمانیان بوده است.

 سیر تاریخی امارات در قرون اخیر چگونه بود؟

بازه زمانی‌ای که در تاریخچه امارات اهمیت دارد، همین چند قرن اخیر است که سرنوشت این کشور در آن تعیین شده است. از قرن پانزدهم که اروپاییان قلمروهای استعماری خود را گسترش دادند، سرزمین‌هایی که امروزه امارات نام دارند تحت استعمار پرتغال و بریتانیا در آمدند.

هلندی‌ها هم در دوره‌ای کوتاه این سرزمین‌ها را استعمار کردند. در این دوران بود که صنعت مروارید در این سرزمین رونق یافت و این مناطق را موردتوجه تجار اروپایی و هندی قرارداد. از آن زمان تا دوران کشف نفت، اتفاقاتی رخ داد که درنهایت منجر به شکل‌گیری کشور امارات امروزی شد.

 تاریخ رسمی شکل‌گیری امارات چه زمانی است؟

سرزمین‌هایی که تحت لوای امارات متحده عربی دور هم جمع شده بودند و همچنان تحت سیطره دولت بریتانیا فعالیت می‌کردند، به طور رسمی در سال 1820 تأسیس شده و در 2 دسامبر 1971 استقلال یافتند. این‌گونه 7 امارت ابوظبی، عجمان، دبی، فجیره، رأس‌الخیمه، ام القوین و شارجه کشور امارات متحده عربی را تشکیل دادند و امروزه جزو یکی از کشورهای موردتوجه جهان است.

  9 دسامبر سال 1972، امارات رسماً به‌صورت یک کشور مستقل عضو سازمان ملل شد و از آن زمان تاکنون در معاهده‌های بین‌المللی زیادی عضو شده و تأثیرگذاری خود را چه در اقتصاد و چه در دیگر بخش‌های مدیریتی نشان داده است.

 تاریخچه شهرهای امارات متحده عربی کدام است؟

با اینکه خود امارات متحده عربی به‌عنوان یک کشور استقلال‌یافته قدمتی بیشتر از دو قرن ندارد، اما بررسی تاریخچه امارات به صورتی که هر شهر آن چه سرگذشت تاریخی‌ای داشته بسیار جالب است و باعث می‌شود بهتر با شهرهای مهم این کشور آشنا شویم.

 ابوظبی (Abu Dhabi)؛ اولین مرکز اقتصادی امارات

 ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی و یکی از قدیمی‌ترین شهرها در طول تاریخچه امارات است. در ۱۷۶۱، توافقی بین سلطان بنویه و بریتانیا موجب ایجاد روابط دائمی بین امارات و انگلیس شد. در همین دوران ابوظبی به‌عنوان مرکز اصلی نشست‌وبرخاست میان بریتانیا و سلطان بنویه موردتوجه قرار گرفت و ازنظر سیاسی رشد کرد.

پس از تشکیل اتحاد، ابوظبی تا حد زیادی به دلیل منابع نفتی فراوان و پترو دلارها به‌عنوان یکی از پرسودترین مناطق در منطقه توسعه یافت. درواقع این شهر اولین مرکز اقتصادی امارات متحده عربی بوده و هنوز هم از این نظر بسیار اهمیت دارد.

 دبی (Dubai)؛ شناخته‌شده‌ترین شهر امارات

دبی یکی از پرجمعیت‌ترین و شناخته‌ترین شهرهای امارات متحده عربی است. تاریخچه شکل‌گیری دبی به دهه ۱۸۳۳ برمی‌گردد. زمانی که سلطان قاسم بن محمد آل مکتوم از پادشاهی آل مکتوم دبی را تأسیس کرد. در دهه‌های بعدی، دبی به‌عنوان یک مرکز تجارت در خلیج‌فارس شکل گرفت و با توسعه تجارت، سفرهای هوایی و پروژه‌های عمرانی به یکی از پیشرفته‌ترین مناطق در جهان تبدیل شد.

 شارجه (Sharjah)؛ پایتخت اسلامی و فرهنگی امارت

شهر شارجه به‌عنوان پایتخت فرهنگی امارات متحده عربی شناخته می‌شود. این امارت در سال ۱۹۲۶ به اتحادیه امارات عربی متحده پیوست. شارجه همچنین به‌عنوان پایتخت اسلامی و انگیزه‌بخش فرهنگی شناخته می‌شود.

 عجمان (Ajman)؛ کوچک‌ترین امارت

عجمان در ساحل شمالی خلیج‌فارس واقع شده و یکی از کوچک‌ترین امارات متحده عربی است. تاریخچه عجمان به زمان‌های گذشته بازمی‌گردد. این شهر در سال ۱۹۷۱ به امارات متحده عربی پیوست و اکنون جزو شهرهای مهم این کشور محسوب می‌شود.

 اُم القوین (Umm Al-Quwain)؛ کم‌جمعیت‌ترین امارت

ام‌القوین یکی از کم‌جمعیت‌ترین شهرهای امارات متحده عربی است و در ساحل شمالی خلیج‌فارس قرار دارد. این امارت نیز در سال ۱۹۷۱ به امارات متحده عربی پیوست. بقایای انسان‌های متعلق به 124000 سال پیش در این شهر یافت شده است.

 رأس‌الخیمه (Ras Al Khaimah)؛ امارتی پویا و توسعه‌یافته 

رأس‌الخیمه در ساحل شمالی خلیج‌فارس و در مرز با عمان واقع شده است. این امارت نیز به اتحادیه امارات عربی متحده پیوسته و در توسعه صنعتی و گردشگری پیشرفت کرده است. شرکت‌های بین‌المللی بزرگی در این شهر دفتر دارند.

 فجیره (Fujairah)؛ تاریخ باستانی امارات متحده عربی

 فجیره در ساحل شرقی خلیج عمان قرار دارد و یکی از کم‌جمعیت‌ترین شهرهای امارات متحده عربی است. این امارت به‌عنوان یک مرکز باستان‌شناسی و تجارت دوران باستان معروف است. این شهر به‌خاطر اینکه سر راه تجار زیادی بوده همواره از آثار تمدنی برخوردار بوده و به‌نوعی تلاقی چند حوزه تمدنی محسوب می‌شود.

 قدرت سیاسی و اقتصادی امارات در طول تاریخ چگونه بوده است؟

قدرت سیاسی و اقتصادی در طول تاریخچه امارات تغییرات مختلفی را تجربه کرده است که به عوامل مختلفی نظیر منابع طبیعی، جغرافیا، رهبری و توانمندی‌های اقتصادی مرتبط می‌شود. در ادامه به برخی از مراحل مهم در تاریخچه سیاسی و اقتصادی امارات متحده عربی اشاره می‌کنیم.

 قبل از اتحاد؛ زندگی به سبک سنتی

در دوره قبل از تشکیل امارات متحده عربی، امارات منطقه‌ای کوچک با اقتصادی کشاورزی و شیوه زندگی سنتی بودند. تجارت دریایی و ماهیگیری از منابع اصلی درآمد برخی از امارات مانند دبی و رأس‌الخیمه بود.

 تشکیل اتحاد؛ گامی در جهت توسعه

در سال ۱۹۷۱، شش امارت تصمیم به تشکیل اتحادیه امارات عربی متحده گرفتند که بعدها به نام امارات متحده عربی شناخته شد. این تشکیلات سیاسی نتایج مهمی در توان و قدرت منطقه‌ای این امارات داشت.

 رکود اقتصادی و رشد اقتصادی

دهه ۸۰ و ۹۰، به علت نوسانات قیمت نفت و کاهش درآمد اقتصادی دوره پرنوسان تاریخچه امارات متحده عربی است. در این دوره، بسیاری از امارات تلاش‌هایی برای تنوع اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت را آغاز کردند. دبی به‌ویژه با توسعه بخش‌های گردشگری، مالی و تجارتی توانست از این وضعیت خارج شود.

 توسعه اقتصادی

بعد از رکود، امارات متحده عربی به‌شدت به توسعه اقتصادی متکی بر بخش‌هایی مانند تجارت، گردشگری، املاک، حمل‌ونقل، صنعت، فناوری و زیرساخت‌ها پرداخت. توسعه پارک‌های صنعتی، مناطق آزاد تجاری، شهرهای هوشمند و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در این امارات نقش مهمی در افزایش نقش و تأثیر اقتصادی آنها ایفا کرده است.

 تعاملات بین‌المللی

امارات متحده عربی از طریق سیاست‌های متعدد بین‌المللی، توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی، تشکیل نشست‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی توانسته است در سطح بین‌المللی نقش مهمی ایفا کند به‌نحوی‌که امارات به‌عنوان یک مرکز مهم اقتصادی و سیاسی در خاورمیانه تشخیص داده می‌شود.

 تمرکز بر فناوری و نوآوری

در سال‌های اخیر امارات متحده عربی به توسعه فناوری و نوآوری نیز توجه ویژه‌ای دارد. ایجاد شرایط آرام برای توسعه شرکت‌های فناوری و استفاده از فناوری در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله اهداف این امارت است که تاریخچه امارات را در قرن بیست و یکم شکل خواهد داد.

حرف آخر

در این صفحه سعی کردیم تاریخچه امارات را از دورانی که چنین کشوری به معنای امروزی وجود نداشته تا زمانی که به‌صورت رسمی شکل گرفت و استقلال یافت بررسی کنیم. آنچه درباره تاریخچه امارات متحده عربی اهمیت دارد اثرگذاری اقتصادی و سیاسی این کشور در عین تازه‌تأسیس بودن آن محسوب می‌شود. امارات متحده عربی پس از دست‌یافتن به اهداف فرهنگی و گردشگری، هدف بعدی خود را دستیابی به توسعه فناوری و نوآوری عنوان کرده است به‌طوری‌که خیلی‌ها این کشور را قطب فناوری و نوآوری دنیا نامیده‌اند.

 

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید