ورود به حساب کاربری
برج های دوقلوی جمیرا-امارات دبی؛ تاریخچه و اطلاعات مهندسی

دبی یکی از زیباترین، مدرن‌ترین و ثروتمندترین شهرهای کشور امارات متحده عربی است. بسیاری از افراد این شهر زیبا را با نام شهر آسمان‌خراش‌ها می‌شناسند. بخش قابل توجهی از بلندترین و باشکوه‌ترین سازه‌های دنیا در این شهر خیال‌انگیز قرار دارند. 

افراد زیادی وجود دارند که به محض دریافت ویزای دبی و سفر به این شهر نورانی از آسمان‌خراش‌ها و سازه‌های عجیب و مرتفع آن بازدید می‌کنند. این بناهای عظیم با معماری شگفت‌انگیز خود گویی بسیاری از معادلات ریاضی و اصول مهندسی را به چالش کشیده‌اند. دست‌اندرکاران دبی برای احداث این سازه‌ها از شناخته‌شده‌ترین مهندسان جهان بهره جسته‌اند. 

از جالب‌ترین آسمان خراش‌های این شهر می‌توان به برج های دوقلوی جمیرا اشاره کرد. این بنای سربه‌فلک کشیده با نام برج های امارات دبی یا برج اداری امارات نیز شناخته می‌شوند. در این مطلب، قصد داریم شما را با این سازه باشکوه آشناتر کرده و تاریخچه و اطلاعات مهندسی آن را با شما به‌اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

آشنایی با تاریخچه برج های دوقلوی جمیرا

ساخت برج‌های دوقلوی جمیرا با یک ایده جالب آغاز شد. در دهه1990، شیخ محمد بن راشد المکتوم، نخست وزیر و نایب رئیس امارات متحده عربی با برپایی یک مسابقه طراحی، نقطه عطف تازه‌ای را در مرکز مالی رو به رشد دبی ایجاد کرد. در این مسابقه، شیخ محمد بن راشد تقاضای طراحی برج‌های دوقلویی را داشت که ارتفاع آن‌ها حداقل 2 برابر مرکز تجارت جهانی دبی باشد. لازم است بدانید، بلندی مرکز تجارت جهانی دبی (DWTC) 149 متر است. 

ساخت برج های امارات در سال 1996 آغاز شد. این برج توسط معماری به‌نام Hazel Wong طراحی شد. وی هنوز هم برج اداری امارات را به عنوان یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های خود معرفی می‌کند. تعیین مدت زمان 52 ماهه برای تکمیل این مجموعه از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی طراحان و مهندسان آمریکایی، کانادایی و استرالیایی آن به حساب می‌آمد. 

با این حال، این سازه در 15 آوریل سال 2000 میلادی به‌طور رسمی افتتاح شد و بسیار زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری رسید. برج های دوقلوی جمیرا در زمان اتمام پروژه به‌عنوان دهمین ساختمان رفیع دنیا شناخته می‌شدند. اکنون، برج اداری امارات در میان 47 نمونه از بلندترین ساختمان‌های دنیا رتبه بیست‌وسوم را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که برج هتل جمیرا به‌عنوان سومین هتل مرتفع در جهان شناخته می‌شود.

معرفی برج های دوقلوی جمیرا، نمادی عظیم از جنس شیشه و فولاد

برج های دوقلوی جمیرا با چشم‌اندازی استثنایی و با بهره‌گیری از دانش و تخصص برترین مهندسان جهان در فضایی به وسعت 570000 متر مربع در مرکز مالی دبی واقع شده است. این مجموعه دارای 2 آسمان‌خراش 309 و 355 متری است. هر یک از این برج‌ها از کاربری متفاوتی برخوردارند. 

یکی از این برج‌ها یک ساختمان اداری 54 طبقه است که به برج امارات شماره یک شهرت دارد. هتل امارات جمیرا نیز که به نام برج امارات شماره 2 شناخته می‌شود یک هتل 56 طبقه است که مجموعا 400 اتاق از جمله، 40 سوئیت لوکس را در خود جا داده است. این ساختمان‌های غول‌پیکر به وسیله یک سازه افقی 2 طبقه به مساحت 9000 متر مربع به یکدیگر متصل می‌شوند. 

از امکانات متنوع این برج‌ها می‌توان به وجود تعداد بسیار زیادی از بهترین فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، بانک‌ها، بوتیک‌ها، سالن بدن‌سازی، داروخانه، پارکینگ با ظرفیت 1800 خودرو و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. 

برج های امارات در فضایی سرسبز و زیبا قرار گرفته و آب‌نماها و فواره‌های زیادی آن‌ها را احاطه کرده‌اند. کافی است در محوطه رویایی برج‌های امارات قدم بزنید تا تعداد قابل توجهی از طاووس‌هایی را مشاهده کنید که با دلربایی هر چه تمام‌تر در این فضا تفرج کرده و منظره آن را چشم‌نوازتر می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی برج های دوقلوی جمیرا

برج های دوقلوی جمیرا در خیابان شیخ زاید و در فاصله بسیار نزدیکی با ایستگاه مترو قرار گرفته‌اند. به‌طوری که تنها با 3 دقیقه پیاده‌روی به‌راحتی می‌توان به این ایستگاه دسترسی پیدا کرد. از طرف دیگر، مجاورت با دبی مال و برج خلیفه را نیز می‌توان از مزایای این برج‌ها برشمرد. بنابراین، پس از اخذ ویزای دبی و سفر به این شهر می‌توانید در یکی از اتاق‌ها یا سوئیت‌های لوکس برج امارات اقامت کرده و به کلیه مکان‌های محبوب شهر دسترسی داشته باشید.

مهندسی خارق‌العاده برج های دوقلوی جمیرا

طراحی متمایز برج های دوقلوی جمیرا شامل 2 مثلث متساوی الاضلاع است که مضامین سنتی اسلامی را با عناصر معماری معاصر پیوند می‌دهد. برج‌های مثلثی باریک با پنل‌های آلومینیومی پوشیده شده‌اند و به ساختمان‌ها اجازه می‌دهند تا نور خورشید را در کلیه ساعات شبانه‌روز از همه زوایا دریافت کنند. 

همچنین، طراحی این سازه به‌گونه‌ای انجام شده که از نقاط مختلف شهر، چشم‌اندازی کاملا متفاوت از برج‌ها را به نمایش می‌گذارد.

به گفته معمار ارشد این پروژه، هدف اصلی از به‌کارگیری این روش طراحی، ارائه نما و چشم‌اندازی همواره متغیر از برج های امارات در ساعات مختلف شبانه‌روز بوده است. این برج‌های مثلثی شکل توسط یک تریبون مرکزی به نام The Boulevard به یکدیگر متصل شده‌اند. 

از باشکوه‌ترین همسایگان برج های دوقلوی جمیرا می‌توان به موزه آینده یا The Museum of The Future دبی اشاره کرد. قرارگیری این سازه‌های خارق‌العاده در مجاورت هم، چشم‌اندازی استثنایی را در مرکز مالی دبی ایجاد کرده است. در طراحی این بنا از 4 آسانسور شیشه‌ای استفاده شده که با مسافت 4 متر در ثانیه حرکت کرده و علاوه بر انتقال سریع، مشاهده مناظر زیبای اطراف را امکان‌پذیر می‌کنند. 

معرفی برج اداری امارات از مجموعه برج های دوقلوی جمیرا

ساختمان اداری برج های امارات دبی، رسما با نام Emirates Tower One شناخته می‌شود. لابی پر رفت‌وآمد این برج یکی از بهترین مکان‌هایی است که برای ملاقات‌ها و قرارهای تجاری افراد مختلف از گوشه‌وکنار شهر در نظر گرفته شده است. از دیگر امکانات این برج اداری56 طبقه می‌توان به یک مرکز کنفرانس و یک رستوران درجه یک اشاره کرد که در بالاترین طبقه و زیر سقف شیب‌دار برج قرار گرفته است.

معرفی هتل جمیرا از مجموعه برج های دوقلوی امارات دبی

این ساختمان که رسما به‌عنوان Emirates Tower Two نام‌گذاری شده است، هتل پنج ستاره جمیرا را در خود جا داده است. از اصلی‌ترین ویژگی‌های این سازه 54 طبقه می‌توان به دهلیز وسیعی اشاره کرد که از طبقه یازدهم آغاز شده و تا 31 طبقه بالاتر از آن ادامه می‌یابد. 

این دهلیز، چشم‌اندازی باورنکردنی از خلیج فارس را در مقابل دیدگان گردشگران به تصویر می‌کشد. طراحی این سازه با تمرکز بر ایجاد یک هتل تجاری و ارائه تلفیقی از فرم، کارایی، فناوری و ظرافت صورت گرفته است. 

هتل جمیرا با 400 اتاق بی‌نظیر و لوکس از نخستین اقامت‌گاه‌های دبی است که در اسپای خود از روش شناور درمانی بهره می‌جوید. همچنین، این هتل از اولین هتل‌های امارات بوده که طبقه اختصاصی بانوان را راه‌اندازی کرده است. 

فضای مخصوص بانوان Chopard در طبقه چهلم برج امارات واقع شده و دارای 9 اتاق و یک سوئیت است. برج های دوقلوی جمیرا را می‌توان تنها هتل دبی دانست که دسترسی رایگان و نامحدود را به پارک آبی Wild Wadi امکان‌پذیر می‌کند. هتل جمیرا در مدت 20 ساله فعالیت خود جوایز متعددی را کسب کرده‌ است. از تازه‌ترین این افتخارات می‌توان به دریافت جایزه Good Night Sleep در نمایشگاه Sleep Expo 2020 اشاره کرد. 

مختصری درباره ساختار و مواد تشکیل‌دهنده برج های دوقلوی جمیرا

پنل‌های آلومینیومی با روکش نقره و شیشه‌های بازتابنده برج های دوقلوی جمیرا، تصویری معاصر و متمایز را ایجاد کرده و این برج‌ها را به نمادی از دبی مدرن تبدیل کرده‌اند. در کنار هر برج، ساختار منحنی زیبایی را می‌توان دید که به بخش پارکینگ اختصاص داشته و تپه‌های شنی بیابان‌ها اطراف دبی را تداعی می‌کند. با توجه به نامتعادل بودن بارهای تحمیل شده بر سازه و با در نظر گرفتن الگوی روزانه متغیر آب‌وهوا و سرعت باد، ساختار آتریوم شیشه‌ای و براکت‌های نگه‌دارنده برج به‌شکل کاملا دقیقی محاسبه و انتخاب شده‌اند. در مقابل یکی از وجوه این سازه، دیوار منحنی شکلی از جنس آلومینیوم، نقره، مس، فولاد و شیشه قرار دارد که منظره‌ای پانوراما را از شهر ارائه می‌‌دهد. 

سخن آخر

با توجه به آن‌چه گفته شد، برج های دوقلوی جمیرا را می‌توان از باشکوه‌ترین، رفیع‌ترین و کاربردی‌ترین ساختمان‌های دبی برشمرد. اگر شما هم به مشاهده سازه‌های شگفت‌انگیز و اقامت در آن‌ها علاقه دارید؛ اگر برای یک سفر رویایی برنامه‌ریزی می‌کنید؛ و اگر به دنبال مکانی هستید تا اوقاتی خاطره‌انگیز را در آن سپری کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم هر چه سریع‌تر ویزای دبی را دریافت کرده و با سفر به این شهر از این بنای لوکس و استثنایی بازدید کنید.

 

 
برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید