ورود به حساب کاربری
معرفی فلافل (‌Falafel‌) یا طعامیا در دبی

در حال حاضر بسیاری از افراد به عنوان توریست و گردشگر از سراسر جهان با اخذ ویزای دبی به این شهر رویایی و مدرن سفر می‌کنند. در گوشه و کنار این شهر در کنار جاذبه‌های تفریحی، تاریخی، تجاری و اقامتگاه‌های لوکس، غذاخوری‌ها و فست فودی‌های مختلفی وجود دارد که انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ عربی را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند. در میان انواع غذاهای عربی، فلافل (Falafel) یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاها به‌حساب می‌آید که در شهر دبی با نام «طعامیا» شناخته می‌شود. فلافل در واقع گلوله‌های تهیه شده از نخود و ادویه است که در روغن سرخ می‌شود و طعم تند و بی‌نظیری دارد.

طعامیا در دبی با مواد اولیه متنوع و به روش منحصر به‌فرد آماده می‌شود که در میان اعراب و حتی ایرانیان طرفداران بیشماری دارد؛ بنابراین اگر به شهر دبی سفر کرده‌اید، توصیه می‌کنیم حتما طعم بی‌نظیر فلافل یا طعامیا دبی را امتحان کنید.

در اینجا تلاش خواهیم کرد تا هر آنچه که باید در ارتباط با فلافل (‌Falafel‌) یا طعامیا در دبی بدانید را در اختیارتان قرار دهیم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

فلافل (‌Falafel‌) چیست؟

واژه فلافل از سه بخش فا، لا و فل تشکیل شده که در زبان قبطیان به معنی کاملا از نخود است. در واقع فلافل به گلوله‌های سرخ شده نخود و ادویه‌‌جات معطر گفته می‌شود که طعم منحصر به‌فرد و لذیذی دارد. فلافل یکی از غذاهای اصیل و معروف عربی است که در سراسر خاورمیانه (علی‌الخصوص ایران) و حتی جهان طرفداران بیشماری دارد. فلافل در کشورهای عربی با نام «طعامیا» شناخته می‌شود و جزو غذاهای محبوب اهالی بومی و گردشگران محسوب می‌شود.

مواد لازم برای پخت فلافل

طعامیا یا فلافل یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای عربی، شرقی و ایران به‌حساب می‌آید که هر کشوری طعم و دستور خاص خود را دارد اما ماده اصلی این غذا، نخود است. فلافل با طعم تند و لذیذ در فست فودی‌های کشور امارات و شهر دبی سرو می‌شود که افراد در سفر خود به دبی، می‌توانند طعم واقعی فلافل را در کنار سایر غذاهای عربی بچشند و از آن لذت ببرند. به‌طور کلی مواد لازم برای طبخ و آماده کردن طعامیا (30 عدد فلافل با اندازه استاندارد) به شرح زیر است:

  • نخود خام (2 لیوان)
  • پیاز (1 عدد بزرگ)
  • سیر (3 حبه)
  • جعفری خرد شده (2 قاشق غذاخوری)
  • آویشن (نصف قاشق چای خوری) 
  • پودر زیره سبز (1 قاشق چای خوری)
  • پودر تخم گشنیز (1 قاشق چای خوری) 
  • بیکینگ پودر (نصف قاشق چای خوری)
  • نمک، زردچوبه و فلفل قرمز (به مقدار لازم)

لازم به ذکر است که در مناطق مختلف از مواد اولیه جایگزین چون باقلا پوست گرفته شده، سیب زمینی، جوش شیرین، پودر پیاز و ... برای آماده کردن فلافل استفاده می‌کنند تا این غذا فرم و طعم خاص خود را از دست ندهد.

طرز تهیه طعامیا عربی در دبی

شهر دبی به عنوان عروس خلیج فارس در طول سال میزبان شمار زیادی گردشگر از سراسر جهان است که با اخذ ویزای دبی به این شهر مدرن و دیدنی سفر کرده‌اند. بدون تردید مسافران پس از ساعت‌ها بازدید از جاذبه‌های دیدنی و تفریحی شهر دبی به دنبال غذاها و نوشیدنی‌های لذیذ هستند. در این میان طعامیا یا فلافل به عنوان یکی از پرطرفدارترین و لذیذترین غذاهای اصیل عربی مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. این غذای خوشمزه در کلیه فست فودی‌ها و رستوران‌های شهر دبی طبخ و سرو می‌شود. حال بسیاری از افراد این سوال را در ذهن دارند که طرز تهیه طعامیا عربی خوشمزه چگونه است؟ در ادامه مراحل آماده‌سازی و پخت فلافل عربی را شرح می‌دهیم:

مرحله اول: آماده‌سازی مواد اولیه

در گام اول، نخود باید به مدت 24 ساعت خیس داده شود و چندین مرتبه آن را شست تا نفخش گرفته شود. سایر مواد از قبیل سبزیجات معطر و ادویه‌جات را باید به خوبی با هم مخلوط کرد.

مرحله دوم: تهیه مایه فلافل عربی

در این مرحله از تهیه طعامیا عربی باید نخود و باقلا پوست کنده (در صورت استفاده) را به همراه پیاز و سیر در دستگاه میکسر یا غذاساز قرار داد تا کاملا پودر شوند و به صورت خمیر در آیند. در نهایت باید کلیه ادویه‌جات، بیکینگ پودر و جوش شیرین را به مایه فلافل اضافه کرد و به خوبی هم زد. مایه فلافل عربی را باید برای مدتی استراحت داد.

مرحله سوم: سرخ کردن فلافل

در این مرحله باید مقدار قابل توجهی روغن را در ظرف مناسب بر روی شعله ملایم داغ کرد؛ سپس باید مایه فلافل را به کمک دست یا قالب فلافل زن به صورت گلوله‌ای آماده و در روغن غوطه‌ور کرد تا فلافل پف کرده و طلایی پخته شود. پس از آماده شدن فلافل‌ها را بر روی دستمال روغن گیر قرار داده و در نهایت با خیارشور، ترشی تند، گشنیز و سس مخصوص سرو کرد.

نکات مهم در تهیه طعامیا عربی

طعم بی‌نظیر و لذیذ فلافل سبب شده است که طرفداران بیشماری در سراسر جهان داشته باشد؛ از این‌رو در تهیه و طبخ طعامیا باید به نکات کلیدی توجه کرد تا فلافل فرم و مزه خاص خود را از دست ندهد. در ادامه به نکات مهم در تهیه طعامیا عربی اشاره می‌کنیم:

  • کلیه مواد باید به خوبی خرد، پودر و مخلوط شوند تا بتوان به راحتی فرم گلوله‌ای به آن داد.
  • برای افزایش چسبندگی مواد و جلوگیری از وا رفتن فلافل عربی، می‌توان از سیب زمینی استفاده کرد.
  • برای اینکه مایه فلافل نرم‌تر شود، می‌توان به اندازه 4/1 پیمانه آب به نخود در مخلوط کن یا غذاساز اضافه کرد.
  • برای تهیه فلافل خوش عطر و طعم، می‌توان از ادویه‌جات آماده مخصوص فلافل استفاده کرد.
  • برای تهیه فلافل عربی بنا به ذائقه، می‌توان مقداری فلفل قرمز به مواد اضافه کرد.
  • برای پف و تردی بیشتر فلافل عربی از جوش و بیکینگ پودر در آماده‌سازی مواد اولیه استفاده خواهد شد.
  • برای تهیه سس غلیظ مخصوص فلافل، می‌توان مخلوط پودر انبه، سرکه و نمک را بر روی حرارت ملایم قرار داد.      

بنابراین اگر قصد سفر به امارات با اخذ ویزای دبی را دارید، توصیه می‌کنیم در گشت و گذار خود در شهر دبی، طعم فلافل یا طعامیا عربی لذیذ و خوشمزه را از دست ندهید.   

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید