ورود به حساب کاربری
موزه آینده دبی؛ دریچه‌ای رو به آینده

موزه آینده دبی یکی از مدرن‌ترین و باشکوه‌ترین سازه‌های جهان است که در سال 2022 در دبی رونمایی شد. هرچند ساختمان‌ها و سازه‌های خاص و متفاوتی در دبی وجود دارد؛ اما موزه آینده دبی را می‌توان الماس دبی نامید. از ویژگی‌های خاص این سازه زیبا می‌توان به معماری و نمای خاص آن اشاره کرد. این موزه، بیانگر آینده در دبی است و هدف از ساخت آن نمایش تصویری از آینده است. در این صفحه قصد داریم این سازه جذاب را از جهات متفاوتی مورد بررسی قرار دهیم.

هدف از ساخت موزه آینده دبی چه بوده؟

 حاکم وقت دبی هدف تأسیس این موزه را در یک جمله مشخص کرده: "راز زندگی تازه، توسعه تمدن و پیشرفت بشریت در یک کلمه است: نوآوری".

 علت ساخت موزه آینده دبی نیز ترویج و توسعه نوآوری بخصوص در بخش هوش مصنوعی و رباتیک است. این موزه ازنظر هدفی که برای آن در نظر گرفته شده جزو یکی از پیشروترین مراکز فرهنگی و تکنولوژیک دنیا در زمینه توسعه نوآوری محسوب می‌شود.

قسمت‌های مختلف موزه آینده دبی کدام‌اند؟

 باتوجه‌به هدفی که برای موزه آینده دبی در نظر گرفته شده است، این موزه از 3 بخش کلی تشکیل شده است. تپه سبز، ساختمان بیضی و فضای خالی بخش‌های اصلی این موزه هستند. تپه سبز نماد استواری و ریشه قدرتمند نوآوری است، ساختمان بیضی نشان‌دهنده آینده درخشان و فضای خالی آن بخشی است که هنوز خلق نشده و امیدی است که به توسعه فناوری می‌توان داشت. جدا از شکل ظاهری این موزه، در طبقات مختلف آن چه اتفاقاتی می‌افتد؟

بخش فروشگاهی موزه آینده در طبقه همکف چه امکاناتی دارد؟

 در طبقه همکف موزه آینده دبی تعداد زیادی فروشگاه وجود دارد که هم مواد خوراکی و نوشیدنی ارائه می‌کنند و هم می‌توانید از آنجا هدایای ویژه خریداری کرد. این هدایای ویژه اشیایی هستند که تقریباً در هیچ جای دیگر مشابه آنها یافت نمی‌شود.

 جاکلیدی، کیف، نوت‌بوک و دیگر اکسسوری‌های بسیار جذاب در این فروشگاه وجود دارد که به‌نوعی با تکنولوژی‌های ویژه ساخته شده‌اند و این‌گونه به نظر می‌رسد که شما از آینده خرید کرده‌اید. همچنین در کافه‌های موزه آینده دبی می‌توانید از باریستای ربات بخواهید که برایتان نوشیدنی بیاورد.

طبقه اول؛ قهرمانان آینده موزه آینده دبی (Future heroes)

 در طبقه اول، قهرمانان آینده موزه را می‌توانید مشاهده کنید. اما قهرمانان آینده فناوری چه کسانی هستند؟ درست است، کودکان امروز. برای همین در این بخش تجهیزاتی قرار داده شده است تا کودکان بتوانند در آن دست به اختراع و اکتشاف بزنند.

 در این طبقه حتی یک سری مأموریت برای اینکه کودکان بتوانند با مفهوم همکاری و خلاقیت آشنا شوند فراهم شده است. به این ترتیب والدین آنها می‌توانند با خیال راحت کودکان را به بخش قهرمانان آینده سپرده و به سراغ بازدید از بخش‌های دیگر بروند.

در طبقه دوم و بخش سفر به آینده (Journey to future) با چه روبرو می‌شویم؟

 موزه آینده دبی به‌جز طبقه همکف، 5 طبقه دارد که هرکدام به بخشی خاص اختصاص‌داده‌شده است. بخش سفر به آینده در طبقه دوم قرار دارد. هر تکنولوژی‌ای که در حال تغییر است در این بخش نمایش داده می‌شود. دستگاه‌هایی که هر لحظه در حال خلق وسیله‌ای هستند یا وسایل حمل‌ونقل آینده همه در این بخش قرار دارند.

طبقه سوم؛ واحه نام دارد

 شاید مرموزترین طبقه موزه آینده دبی همین طبقه سوم باشد. در این طبقه از تکنولوژی‌ها و طراحی فضای ویژه‌ای استفاده شده است تا بتوانید ذهن و جسم خود را بیشتر با هم مرتبط کنید. حواس 5 گانه شما در این طبقه درگیر شده و صداها و تصاویر ویژه‌ای دریافت می‌کنید که باعث می‌شود بیشتر ذهن و جسمتان با هم ارتباط بگیرند.

 طبقات چهارم و پنجم موزه آینده دبی

 در طبقه چهارم با اولویت قراردادن محیط‌زیست سعی بر اطلاع‌رسانی راجع به تغییرات آب‌وهوای کره زمین است و در طبقه پنجم با به‌کارگیری ربات‌ها و آواتارهای مجازی آینده دبی به شکلی کاملاً قابل‌لمس به نمایش گذاشته می‌شود. برای درک بزرگی این موزه همین موضوع کافی است که بازدید از طبقه آخر آن به بیش از دو ساعت زمان نیاز دارد.

کدام ورکشاپ‌ها در موزه آینده دبی برگزار می‌شوند؟

 در موزه آینده دبی ورکشاپ‌های بسیار مهم و هیجان‌انگیزی توسط شرکت‌های بزرگ دنیای تکنولوژی مثل اینتل، مایکروسافت، اپل و... برگزار شده است که شما می‌توانید با زمان‌بندی درست در آنها شرکت کرده و از پیشرفت‌های جدید در حوزه هوش مصنوعی و کامپیوتر آگاه شوید.

نحوه ساخت موزه آینده دبی چگونه بوده است؟

 ساخت موزه آینده دبی توسط شرکت طراحی killa design انجام شده است. اما نکته جالب اینجاست که کارگرهای سازنده این موزه، ربات بوده‌اند. به همین دلیل تیم سازنده آن را می‌توان مهندسان و ربات‌ها در نظر گرفت.

 برای اینکه دست‌اندرکاران این پروژه بتوانند بادقت بالا ساختمان موزه را پیاده کنند، ابتدا یک نمونه کوچک‌تر را با اسکن لیزری آماده کردند و سپس بر اساس آن قطعات ساختمان موزه را که هیچ ستونی هم در آن بکار نرفته، به‌صورت دانه‌دانه و جدا ساختند و سر هم کردند.

شکل ظاهری موزه آینده دبی چگونه است؟

 یکی از برجسته‌ترین خصوصیات موزه آینده دبی که بسیاری از توریست‌ها را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند، معماری و نمای این موزه است. نمای بیرونی این موزه بیضی گونه‌ای است که وسط آن خالی بوده و روی بدنه آن با خطوط نستعلیق عباراتی نوشته شده و ارتفاع آن 77 متر است.

 در ساخت این سازه تنها از ربات استفاده شده است و 1024 پنل بدنه خارجی آن را تشکیل می‌دهند. ازآنجاکه لازم بوده هر پنل به‌صورت جدا ساخته شود و حروف مرتبط با شعر روی آنها درج شود، چیزی حدود 18 ماه طول کشیده تا این نمای بیرونی تکمیل شود.

 شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید این موزه کاملاً با محیط‌زیست سازگار است و ایستگاه تولید برق خورشیدی خودش را دارد. به همین دلیل توانسته گواهی پلاتینیوم که بالاترین نشان ساختمان سبز در دنیا است را دریافت کند.

نوشته روی موزه آینده دبی چیست؟

 احتمالاً برای شما هم سؤال شده که شعر عربی که روی ساختمان موزه نوشته شده است چه مضمونی دارد و توسط چه کسی سروده شده است. این شعر را نخست‌وزیر امارات متحده عربی یعنی شیخ آل مکتوم سروده و معنای آن این است که: 

 "آینده از آن کسانی است که توانایی تصور آن را دارند، می‌توانند طراحی‌اش کنند و بسازند. نباید منتظر باشید، بلکه باید بسازید". درواقع هدف آل مکتوم از سرودن این شعر نشان‌دادن آینده‌ای روشن پیشروی دبی و دنیای تکنولوژی بوده است.

قیمت بلیت موزه آینده چقدر است؟

 بازدید از موزه آینده دبی برای افراد بالای 4 سال هزینه‌ای برابر 149 درهم امارات دارد. برای کودکان زیر 4 سال این بازدید رایگان است. نکته مهم این است که قبل از رزرو بلیت حتماً ساعتی که مدنظر دارید را انتخاب کنید؛ زیرا این موزه دارای ساعات شلوغ و خلوت بازدید است.

ساعت بازدید از موزه آینده چه زمانی است؟

 برای بازدید از موزه آینده دبی می‌توانید از ساعت 10 صبح تا 19:30 عصر اقدام کنید. عموماً ساعت 4 بعدازظهر شلوغ‌ترین ساعت بازدید از این موزه محسوب می‌شود پس بهتر است بازدید خود را به ساعات خلوت‌تری موکول کنید.

نحوه دسترسی به موزه آینده چگونه است؟

 اگر از اهالی دبی بپرسید که کدام اتوبان در دبی وجود دارد که با طی‌کردن آن می‌توان به همه شگفتی‌های درون دبی دسترسی پیدا کرد، جواب قطعاً اتوبان شیخ زاهد است. برای دسترسی به موزه آینده دبی نیز مسیر اصلی بزرگراه شیخ زاید، ترید سنتر دو خواهد بود

 یکی دیگر از راه‌های دسترسی به موزه استفاده از خطوط مترو است. اگر خطوط مترو قرمزرنگ دبی را سوار شوید، آنگاه با پیاده‌شدن در ایستگاه برج‌های امارات و پلی می‌توانید به ساختمان موزه آینده دبی بروید.

 حرف آخر

 در این صفحه سعی کردیم هر آنچه راجع‌به موزه آینده دبی لازم است بدانید را به شما توضیح دهیم. ابتدا هدف از ساخته‌شدن این موزه را گفتیم. سپس به سراغ بررسی طراحی و معماری آن رفتیم و مشخص کردیم که هر بخش آن شامل چه امکاناتی است و برای چه هدفی طراحی شده است.

 همچنین توضیح دادیم که چطور می‌توانید با خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی به این موزه دسترسی پیدا کرده و به آن برسید. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید باشد و بتوانید در سفر به دبی بازدید مفید و لذت‌بخشی از موزه آینده دبی به عمل‌آورید.

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید